Viime viikkoina ei ole oikein ennättänyt bloggailemaan. Seuraava uutinen ansaitsee kuitenkin tulla huomioiduksi: Egyptiläisen Al Ahram lehden mukaan arkeologit ovat löytäneet ikivanhoja egyptiläisiä rahoja, joissa mainitaan nimi ”Joosef”. Yhdessä kolikossa on Joosefin nimen lisäksi lehmän kuva.
"Perusteellinen tutkimus osoitti, että kolikoissa mainitaan niiden lyömisvuosi sekä arvo, tai lyömisen aikoihin hallinneen faaraon kuva. Eräät kolikoista ovat ajalta, jolloin Joosef eli Egyptissä ja kantavat hänen nimeään ja kuvaansa,” raportissa kerrotaan
Pyöreitä ja ovaalin muotoisia norsunluusta, arvometalleista ja jalokivistä tehtyjä esineitä pidettiin aluksi koristeina tai amuletteina, kunnes tri Said Muhammad Thabetin työryhmä alkoi tutkia niiden kaiverruksia lähemmin. ”Näin varhaisen aikakauden kaiverrukset ovat yleensä yksinkertaisia, koska kirjoitustaito oli vasta kehittymässä ja siksi kolikkojen kirjoituksen tulkitseminen oli vaikeaa. Tutkijat onnistuivat kääntämään kolikkojen kirjoituksen vertailemalla niitä varhaisimpiin tunnettuihin hieroglyfeihin”, tri Thabet kertoo Egyptin kansallismuseon hallussa olleista kolikoista.
Löydön arkeologinen merkitys on osaksi siinä, että toisin kuin ennen on ajateltu kolikkoja käytettiin jo hyvin varhain kaupankäynnissä.
Raamatunlukijan kannalta löytö on jännittävä siksi, että kolikkojen joukosta on löytynyt Joosefin nimellä ja kuvalla varustettuja kolikoita kyseiseltä ajalta. Eräässä niistä on myös lehmän kuva. Raamatun mukaan ( 1 Mooseksen kirja 41) Joosef nousi Egyptin hallinnossa eräänlaisen ”valtionvarainministerin” asemaan selitettyään faaraon unen seitsemästä lihavasta ja laihasta lehmästä tarkoittavan maahan tulevaa nälänhätää, jota edeltäisi seitsemän vaurasta vuotta. Faarao asetti Joosefin valvomaan valmistautumista nälkävuosiin ja teki hänestä hallintonsa toiseksi korkeimman virkamiehen.
---------------
Lisälukemistoa:
6 kommenttia:
Näin arkeologia vahvistaa jälleen kerran Raamatun paikkansa pitävyyden. Monien eksegeettien eli Raamatun selittäjien mukaanhan Joosef oli pelkkä taruhenkilö.
Lähetin uutisesta kyselyn Raamattunsa vakavasti ottavalle arkeologille, joka edelleen tiedusteli toiselta vastaavalta kyseisestä uutisesta.
Sekä nämä kaksi että kuulemma joku israelilainen arkeologi olivat sitä mieltä, että kyseessä eivät ole kolikot vaan leimasimet. Ensimmäiset kolikot, jotka on löydetty, ovat 500-luvulta eKr.
Kyseiset arkeologit olivat sitä mieltä, että kyseessä lienee muslimitutkijoiden hurskas mielikuvitus. Koraanissa kun on tuo sama tieto Joosefin aikaisista kolikoista.
Näillä kristityillä arkeologeilla ei siis ole mitään sitä vastaan, että arkeologia vahvistaisi Raamatun tapahtumia. He olivat vain sitä mieltä, että tässä löydössä ei todennäköisesti ole siitä kysymys.
t. Matti
Mitä Pasi veikkaat kuinkahan paljon liberaaliteologista historian kirjoitusta ja eksegeettistä tutkimusta lentää roskiin tuon löydön takia?
Jep, minäkin olen lähettänyt kysymyksen tutulle arkeologille joka työskentelee Israelin muinaismuistovirastossa.
Ratkaisevaa on miten arkeologinen yhteisö arvioi tällaista löytöä sen jälkeen kun uutiskynnys on ylitetty ja keskustelu lähtee liikkeelle.
Itseäni kiinnostaa eniten väitetty viittaus Joosefin nimeen leimasimissa/rahoissa.
En ole toistaiseksi löytänyt lisää aineistoa netistä asiaan liittyen MEMRin referaattia ja JPostin uutista lukuunottamatta. Muut löytämäni blogi yms. arviot viittaavat juuri MEMRIn tiedotteeseen.
Uteliaana odotan lisätietoja.
Raamatunlukijan kannalta löytö on jännittävä siksi, että kolikkojen joukosta on löytynyt Joosefin nimellä ja kuvalla varustettuja kolikoita kyseiseltä ajalta.
Mikä tuossa löydössä todistaa täysin vedenpitävästi että kyseessä olisi juuri se Joosef josta Raamattu kertoo? Kuinka yleinen esim. Joosef-nimi oli tuolloin?
Ja missä ovat ns. nykypäivän Joosefit? Miksi Jumalan toiminta ei oikein näy tämän päivän maailmassa? Kuinka moni lopulta tuhoutuu? Onko kaikki lopulta ihmisen vallassa?
Mikä tuossa löydössä todistaa täysin vedenpitävästi että kyseessä olisi juuri se Joosef josta Raamattu kertoo? Kuinka yleinen esim. Joosef-nimi oli tuolloin?
Ihan hyvä kysymys. Nyt odotellaan yhä toki varmistusta egyptiläistiimin väitteille siitä, että esineet ovat sitä mitä niiden sanotaan olevan ja hieroglyfit on tulkittu oikein.
Mutta jos uutinen osoittatuu paikkansa pitäväksi, niin silloin vastaus kysymykseesi lienee tämän suuntainen:
Hebrealainen nimi "Yosef" on Egyptissä erittäin harvinainen. Lisäksi meillä ei ole tieto toisesta hebrealaisesta Joosefista, joka olisi noussut niin merkittävään asemaan Egyptissä, että hänen nimensä olisi faaraoiden tapaan lyötetty rahoihin. Kolmanneksi lehmä-symboliikka liittää nimen ja kertomuksen Egyptin faaraon uniin.
En tiedä saadaanko mistään arkeologiasta sellaista "vedenpitävyyttä", jota jotkut penäävät. Mutta jos löyty osoittautuu oikeaksi, niin voidaan kaiketi puhua niin varmasta kuin nyt arkeologian parissa noin vanhojen löytöjen kohdalla voidaan pitää varmana. Keskustelun varaa varmasti aina jää.
Palaan tähän aiheeseen heti kun saan jostakin lisää tietoa suuntaan tai toiseen.
Lähetä kommentti