maanantai 9. maaliskuuta 2009

Maailman uskonnot vuonna 2009

Kirkon tiedotuskeskus on juuri julkaissut tuoreimmat uskontotilastot. Uskonnollisesti maailma näyttää siis seuraavanlaiselta:

Maailman koko väestö vuonna 2009 on noin 6,8 miljardia. Kristityiksi luetaan 33,3 prosenttia maailman väestöstä eli 2,27 miljardia. Niitä, jotka eivät vielä lainkaan ole kuulleet evankeliumia, on Barrettin mukaan 1,96 miljardia eli 28,8 prosenttia maailman väestöstä. Maailman uskontotilasto on Barrettin mukaan seuraava:

  • kristittyjä 2271,7 miljoonaa (33,3 prosenttia)
  • muslimeja 1449,6 miljoonaa (21,2 prosenttia)
  • hinduja 913,4 miljoonaa (13,4 prosenttia)
  • uskonnottomia 773,9 miljoonaa (11,3 prosenttia)
  • kiinalaisperäisten uskomusten kannattajia 388,6 miljoonaa (5,7 prosenttia)
  • buddhalaisia 387,8 miljoonaa (5,7 prosenttia)
  • kansanuskontojen kannattajia 266,2 miljoonaa (3,9 prosenttia)
  • ateisteja 148,3 miljoonaa (2,2 prosenttia)
  • uusien uskontojen kannattajia 106,1 miljoonaa (1,6 prosenttia)
  • sikhejä 23,9 miljoonaa. (0,4 prosenttia)
  • juutalaisia 15,0 miljoonaa (0,2 prosenttia)
  • muita 83,6 miljoonaa (1,2 prosenttia).

Voimakkainta kasvu on muslimien keskuudessa.

Kristityistä roomalaiskatolilaisia on 52,7 prosenttia Roomalaiskatolisen kirkon jäsenet muodostavat 16,6 prosenttia koko maailman väestöstä. Kaikista kristityistä roomalaiskatolisia on 52,7 prosenttia. Kristillisten yhteisöjen jäsenmääriä: roomalaiskatolilaisia 1134,5 miljoonaa, ns. riippumattomiin kirkkoihin kuuluvia (independents; ei-historiallisiin kirkkoihin kuuluvia) 419,9 miljoonaa, protestantteja 391,2 miljoonaa, ortodokseja 254,1 miljoonaa ja anglikaaneja 84,7 miljoonaa.

Voimakkainta määrällinen kasvu on ns. riippumattomissa kirkoissa. Helluntailaisiin, karismaattisiin ja uuskarismaattisiin yhteisöihin arvioidaan kuuluvan 605,3 miljoonaa; tämän kokonaisilmiön kasvu on toiseksi voimakkainta. Kolmantena kasvussa ovat protestantit.

Hitaimmin kasvaa ortodoksisuus. Maanosittain kristittyjen määrä kasvaa eniten Afrikassa:
  • Afrikka 447,2 miljoonaa (v. 2008 423,6 miljoonaa) kristittyä
  • Aasia 366,2 miljoonaa
  • Eurooppa 553,8 miljoonaa ( v. 2008 556,3 miljoonaa)
  • Latinalainen Amerikka 531,3 miljoonaa
  • Pohjois-Amerikka 221,4 miljoonaa
  • Oseania 23,1miljoonaa
Maanosista Euroopassa on edelleen eniten kristittyjä, mutta kristittyjen määrän kasvu Euroopassa on kääntynyt laskuun. Voimakkaimmin kristittyjen määrä kasvaa Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Eteläisellä pallonpuoliskolla eli Afrikassa, Aasiassa, Oseaniassa ja Latinalaisessa Amerikassa kristittyjä on yhteensä 1367,8 miljoonaa eli kaikista kristityistä 64 prosenttia. Pohjoisella pallonpuoliskolla eli Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa kristittyjä on yhteensä 775,2 miljoonaa eli kaikista kristityistä 36 prosenttia, mikä on laskenut prosentin viime vuodesta.

Lähde: International Bulletin of Missonary Research Vol. 33, No. 1 Jan. 200931, 38.

Maailman lähetys- ja uskontotilaston julkaisevat 25. kerran missiologit David B. Barrett, Todd M. Johnson ja Peter F. Crossing. Tilasto on ilmestynyt vuodesta 1985.

-----

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Nuo luvut ovat kyllä aika harhaanjohtavia. Ensinnäkin "kristityiksi" lasketaan paljon ei-kristittyjä (mormonit jne. .. ovatko Jehovan todistajatkin tässä tutkimuksessa "kristittyjä"?).

Toisekseen esim. Suomesta kirjautuu 4 miljoonaa "kristittyä". Eli siis kristityiksi kirjataan ne, jotka ovat kirkon jäseniä. Mutta onko se sama asia, kuin kristitty? Onko Suomessa 4 miljoonaa kristittyä?

Anonyymi kirjoitti...

kristittyjä 2271,7 miljoonaa (33,3 prosenttia)

Olisipa hauska nähdä kuinka moni tuosta 33.3 prosentista uskoo oikeasti jumalaan ja elää kristillisten periaatteiden mukaisesti. 5% ? 10% ?

Huomattava osa kuuluu johonkin uskontoon koska on siihen kastettu.

Kristittyihin kuuluminen on Suomessa aika helppoa, koska se ei velvoita paljoakaan (paitsi rahallisen korvauksen maksamista).

Mutta miksi maksaa mitään ja miksi kuulua johonkin kun ei kerran oikeasti uskokkaan?

Itse synnyin tavalliseen perheeseen, jossa kaikki kuuluivat kirkkoon. Uskoa ei tyrkytetty, kirkossa käytiin kun oli hautajaiset tai häät. Uskontoa ei oikeastaan edes ollut. Se oli vain joku hämärä asia josta maksettiin rahaa, vaan eipä enää. Asiat eivät ole muuttuneet mihinkään, ainoastaan rahaa jää säästöön.

Pasi Turunen kirjoitti...

Olisipa hauska nähdä kuinka moni tuosta 33.3 prosentista uskoo oikeasti jumalaan ja elää kristillisten periaatteiden mukaisesti. 5% ? 10% ?

Huomattava osa kuuluu johonkin uskontoon koska on siihen kastettu.


Totta. Tämänkaltaiset tilastot eivät toki tämmöisiä erotteluita tee sen enempää kristillisen kuin muidenkaan uskontojen kohdalla. Kaikkien uskontojen parissa on niitä, jotka ovat syntyneet mainitun uskonnon piiriin ja enkulturoituneet siihen, ja joille kyseinen uskonto ei sydämen tasolla merkitse kovinkaan paljoa.

Anonyymi kirjoitti...

Olisipa hauska nähdä kuinka moni tuosta 33.3 prosentista uskoo oikeasti jumalaan ja elää kristillisten periaatteiden mukaisesti. 5% ? 10% ?


Niin, Suomikin nykypäivänä erittäin otollinen lähetyskenttä. Moni suomalainenkaan ei ole kuullut evankeliumia. Ovat kuulleet Jeesuksesta ja Jumalasta, mutta ovatko he kuulleet siitä mitä oikeasti tapahtui Golgatan ristillä 2000 vuotta sitten ja mitä se merkitsee meille nykyajan ihmisille?

Uskontoa ei oikeastaan edes ollut. Se oli vain joku hämärä asia josta maksettiin rahaa, vaan eipä enää. Asiat eivät ole muuttuneet mihinkään, ainoastaan rahaa jää säästöön.

Toivon, että sinäkin Anonyymi kuulet evankeliumin, se ei ole mikään hämärä asia vaan kristallin kirkas ja todellinen ilosanoma! Mikäli sinua kiinnostaa tietää enemmän ilmoittaudu Alfa-kurssille joka syksyllä alkaa monilla paikkakunnilla. http://alfakurssi.fi/

Siunaavin terveisin nimim. syntyjään evlut.,henkilökohtaisessa uskossa Jeesukseen Kristukseen meidän Vapahtajaamme 11/07