Johannes Krysostomos (347–407) oli yksi kuuluisimmista Konstantinopolin piispoista ja kreikkalaisista kirkkoisistä. Hänet tunnetaan muun muassa hänen nimeään kantavasta ortodoksisen kirkon liturgiasta, jälkeen jääneistä useista saarnoistaan ja kirjeistään. Johannes Krysostomoksen pääsiäissaarna on kuuluisa. Se luetaan joka pääsiäinen pääsiäisyön jumalanpavleuksessa kaikissa ortodoksisissa kirkoissa, mutta ansaitsisi tulla luetuksi muissakin kirkoissa ja seurakunnissa. Turhaan ei Krysostomos saanut lempinimeään "Kultasuu". Näin Krysostomos:
Kristus nousi kuolleista!
Kristus nousi kuolleista!
Se, joka on hurskas ja rakastaa Jumalaa, iloitkoon tästä hyvästä ja riemuisasta juhlasta.
Joka on oikeamielinen palvelija, tulkoon riemuiten Herransa iloon.
Joka on paastoten kilvoitellut, iloitkoon palkasta.
Joka on ensimmäisestä hetkestä työtä tehnyt, ottakoon tänään vastaan oikeudenmukaisen ansion.
Joka tuli kolmannen hetken jälkeen, ilolla viettäköön juhlaa.
Joka saapui kuudennen hetken jälkeen, älköön lainkaan tunteko pelkoa: kukaan ei menetä mitään.
Joka tuli niin myöhään kuin yhdeksännellä hetkellä, tulkoon mukaan hänkin, lainkaan epäröimättä.
Joka saapui vasta yhdennellätoista hetkellä, älköön olko huolissaan viivästymisestään, sillä valtias on jalomielinen:
hän ottaa vastaan viimeisen niin kuin ensimmäisenkin,
hän suo levon yhdennentoista hetken työntekijälle kuten ensimmäisestä hetkestä työtä tehneelle.
Viimeisenkin hän armahtaa ja ensimmäisestä pitää huolen:
tuolle hän antaa, tälle lahjoittaa.
hän suo levon yhdennentoista hetken työntekijälle kuten ensimmäisestä hetkestä työtä tehneelle.
Viimeisenkin hän armahtaa ja ensimmäisestä pitää huolen:
tuolle hän antaa, tälle lahjoittaa.
Hän ottaa vastaan teot ja hyväksyy aikeenkin.
Hän antaa arvon työlle ja aikomustakin hän kiittää.
Hän antaa arvon työlle ja aikomustakin hän kiittää.
Siis tulkaa kaikki sisälle Herranne iloon.
Niin ensimmäiset kuin toiset, iloitkaa juhlasta.
Rikkaat ja köyhät, riemuitkaa toinen toistenne kanssa.
Kilvoittelijat ja välinpitämättömät, kunnioittakaa tätä päivää.
Te, jotka paastositte, ja te, jotka ette paastonneet, riemuitkaa tänä päivänä.
Niin ensimmäiset kuin toiset, iloitkaa juhlasta.
Rikkaat ja köyhät, riemuitkaa toinen toistenne kanssa.
Kilvoittelijat ja välinpitämättömät, kunnioittakaa tätä päivää.
Te, jotka paastositte, ja te, jotka ette paastonneet, riemuitkaa tänä päivänä.
Pöytä on runsas, syökää ylenpalttisuudessa.
Älköön kukaan poistuko nälkäisenä, sillä juhlaruokaa on paljon.
Riemuitkaa kaikki oikeamielisyyden rikkaudesta.
Riemuitkaa kaikki uskon juhlapidoista.
Älköön kukaan poistuko nälkäisenä, sillä juhlaruokaa on paljon.
Riemuitkaa kaikki oikeamielisyyden rikkaudesta.
Riemuitkaa kaikki uskon juhlapidoista.
Älköön kukaan valittako puutetta, sillä yhteinen valtakunta on ilmestynyt.
Älköön kukaan itkekö rikkomuksiaan, sillä anteeksiantamus on noussut haudasta.
Älköön kukaan pelätkö kuolemaa, sillä Vapahtajan kuolema on meidät vapauttanut:
Älköön kukaan itkekö rikkomuksiaan, sillä anteeksiantamus on noussut haudasta.
Älköön kukaan pelätkö kuolemaa, sillä Vapahtajan kuolema on meidät vapauttanut:
kuoleman hallussa pitämä kukisti kuoleman.
Tuonelaan laskeutuessaan hän hävitti tuonelan.
Hän tuhosi sen, joka oli hänen lihaansa maistanut.
Hän tuhosi sen, joka oli hänen lihaansa maistanut.
Ja tätä odottaessaan Jesaja huudahti ja sanoi:
"Tuonela kukistui kohdatessaan sinut alhaalla". (Jes.14:9)
Se kukistui ja niin se kohtasi loppunsa.
Se kukistui ja se saatettiin häpeään.
Se kukistui ja niin se kuoletettiin.
Se kukistui ja niin se menetti valtansa.
Se kukistui ja pantiin kahleisiin.
Se otti ruumiin, mutta kohtasi Jumalan.
Se otti maan tomua, mutta kohtasi taivaan.
Se otti, mitä näki mutta kukistui siihen, mitä ei nähnyt.
"Tuonela kukistui kohdatessaan sinut alhaalla". (Jes.14:9)
Se kukistui ja niin se kohtasi loppunsa.
Se kukistui ja se saatettiin häpeään.
Se kukistui ja niin se kuoletettiin.
Se kukistui ja niin se menetti valtansa.
Se kukistui ja pantiin kahleisiin.
Se otti ruumiin, mutta kohtasi Jumalan.
Se otti maan tomua, mutta kohtasi taivaan.
Se otti, mitä näki mutta kukistui siihen, mitä ei nähnyt.
"Kuolema, missä on sinun otasi?
Tuonela, missä on sinun voittosi?
Tuonela, missä on sinun voittosi?
Kristus nousi kuolleista ja hävitti voimasi.
Kristus nousi kuolleista ja pahuuden henget tuhoutuivat.
Kristus nousi kuolleista ja elämä hallitsee.
Kristus nousi kuolleista, eikä kukaan kuollut ole haudassa.
Sillä Kristus nousi kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista." (1 Kor. 15:20)
Kristus nousi kuolleista ja pahuuden henget tuhoutuivat.
Kristus nousi kuolleista ja elämä hallitsee.
Kristus nousi kuolleista, eikä kukaan kuollut ole haudassa.
Sillä Kristus nousi kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista." (1 Kor. 15:20)
Hänelle olkoon kunnia ja valta iankaikkisesta iankaikkiseen.
Aamen.
-----------------------
PS: Blogini alkuperäinen otsikko oli "Kirkkoisä Athanasioksen pääsiäissaarna". Kiitos kaikille ortodoksiystäville, jotka nopeasti huomauttivat (kts. kommentit alla), että kyse on Johannes Krysostomoksen, eikä Athanasioksen, pääsiäissaarnasta. Tämä harmillinen erehdys johtui siitä, että saarna liitetään Athanasioksen nimiin lähteenäni olleessa Lauri Vartiaisen vuonna 2009 pitämässä luennossa "Mitä kirkkoisät puhuvat pääsiäisestä". Pitääpä laittaa palautetta Laurille :)
-----------------------
PS: Blogini alkuperäinen otsikko oli "Kirkkoisä Athanasioksen pääsiäissaarna". Kiitos kaikille ortodoksiystäville, jotka nopeasti huomauttivat (kts. kommentit alla), että kyse on Johannes Krysostomoksen, eikä Athanasioksen, pääsiäissaarnasta. Tämä harmillinen erehdys johtui siitä, että saarna liitetään Athanasioksen nimiin lähteenäni olleessa Lauri Vartiaisen vuonna 2009 pitämässä luennossa "Mitä kirkkoisät puhuvat pääsiäisestä". Pitääpä laittaa palautetta Laurille :)
4 kommenttia:
Se on kyllä Konstantinopolin arkkipiispa Johannes Krysostomoksen (347-407) pääsiäissaarna. Olin sitä viime yönä Uspenskissa kuuntelemassa ja siksi ei uni tänä yönä tule silmään. Riemullinen laulu ja pappien ja kirkkokansan ilo ylösnousseesta Kristuksesta oli upeaa!
Kristus nousi kuolleista! Hienoa, että tämä kaunis saarna saa julkisuutta myös läntisen kirkon piirissä. Kirkossamme se tunnetaan paremmin nimellä "Johannes Krysostomoksen pääsiäissaarna".
Saarna on kyllä sama, joka ortodoksisessa pääsiäisyön palveluksessa luetaan, mutta ainakin siinä palveluksessa, jossa minä olin läsnä, puhuttiin Johannes Krysostomoksen pääsiäissaarnasta, ei suinkaan Athanasioksen.
Tulipa nyt mieleen, että vallitseeko mahdollisesti erimielisyyttä siitä, kuka kyseisen saarnan oikeasti on kirjoittanut, vai mistä Athanasios tähän tuli? En tunne asiaa lainkaan.
Lähetä kommentti