Kotimaa24 uutispalvelussa uutisoiitiin tänään (23.4.) tuoreeltaan
Juutalaisevankelioimisen Suomen työryhmän (JUST) Helsingin
Lähetyskirkossa eilen, maanantaina (22.4.) järjestämää Jeesus Israelille
–seminaaria. ”Israelia ei tarvitse siunata” julisti raflaafa otsikko referoiden yhden seminaaripuhujan, teologian tohtori Eero Junkkaalan aamupäivän alustusta.
Ensilukemalta minua harmitti se, että koko päivän
seminaarianti Jeesuksen julistamisen ihanasta etuoikeudesta ja
tärkeydestä juutalaisille tuntui toimittajan käsittelyssä kiteytyneen yhden ainoan alustuksen pohjalta
juttuun, jonka johdosta saattoi erehtyä luulemaan, että Lähetyskirkossa oltiin koolla,
koska ”Israelia ei tarvitse siunata”.
Olin itse seminaarissa mukana koko päivän ja
seurasin esitykset alusta loppuun. Lukuun ottamatta pientä hetkeä,
jolloin loppuiltapäivästä haahuilin Kasarmikadun lähikortteleissa
etsimässä Rakennusviraston pois hinaamaa autoani. Se oli sarjassamme Spede Pasasen lausahduksia: "Koskaan ei aamulla voi tietää miten kivaa on illalla". Mutta ei siitä sen enempää. Auto löytyi.
Seminaari oli monipuolinen ja antoisa, mikä käy ilmi ohjelmaa vilkaisemalla vaikkapa tästä linkistä. Alussa muisteltiin halki kirkkokuntarajojen arvostettua ja rakastettua rovasti Risto Santalaa
ja hänen mittavaa elämäntyötään teologina, kirjailijana, rabbiinisten
lähteiden tuntijana, jotta Israel saisi kuulla Messiastaan Jeesuksesta.
Juutalaisevankelioimisen haasteita ja vaikeita kysymyksiä seminaarisa ei
kartettu. Kysymystä korvaus- ja kahdenliiton teologiasta oli saatu
Tanskasta käsittelemään Lausanne liikkeen juutalaisevankelioimisen
kansainvälisen verkoston (LCJE) pitkäaikainen koordinaattori, teologian
tohtori Kai Kjaer-Hansen.
Kotimaa24 uutisessa sinänsä totuudenmukaisesti
referoitu Junkkaalan puheenvuoro ja siinä esiintyneiden ajatusten
esilletuominen antoi seminaarista liian kapea-alaisen kuvan. Kyse oli
alustuksesta, joka koski tärkeää aihetta Mitä on Israelin siunaaminen?
Puheen jälkeen Eero itse haastoi kuulijoita olemaan kanssaan
kriittisesti eri mieltä. Monet olivat ja nostivat toisenlaisiakin
näkökulmia. Syntyi keskustelua, eikä vain otsikoita.
Esimerkiksi yleisön kommenteissa nostettiin esiin
monia Israelille annettuja Raamatun lupauksia ja siunauskehotuksia.
Mutta esiin nousi myös eräs tavattoman tärkeä huomio: Siinä missä
Junkkaalan alustuksen näkökulmat nojasivat siihen periaatteeseen, että
vanhaa testamenttia on tulkittava uuden valossa, yleisön keskuudesta
kysyttiin, että eikö olisi oikeampaa tarkastella uutta testamenttia
vanhan valossa? Tämä oli paljon tärkeämpi kommentti kuin mihin
seminaarissa oli aikaa paneutua ja valitettavasti ajatus jäi ilmaan.
Heitän seuraavassa kehään muutaman oman kriittisen näkökulma
liittyen Kotimaa24:n referoimaan alustukseen. Teen sen siksikin, että
en pystynyt osallistumaan seminaarissa alustuksen synnyttämään
kriittiseen keskusteluun koska tulkkasin aamupäivän alustuksia
ulkomaiselle puhujavieraallemme. Jos itse olisin pitänyt puheen
samasta aiheesta olisin esittänyt joukon asioita toisin. Eero tietää,
että kirjoitan ja että olen eräistä painotuksista ja johtopäätöksistä
eri mieltä. Ystävät kestävät toisiltaan erimielisyyttäkin. Ilman ei
syntyisi keskustelua.
Ensin kuitenkin se kaikkein tärkein asia josta olen samaa mieltä:
Olen ehdottomasti yhtä mieltä siitä, että Israelin siunaamiseen kuuluu
tärkeimpänä se, että kerromme juutalaisillekin Jeesuksesta pelastajana.
Ei ole kahta erilaista pelastustietä – yksi pakanoille, toinen
juutalaisille. On vain yksi nimi, jossa kaikki voivat löytävät
pelastuksen (Apt. 4:12). Tämä on luovuttamaton ja tärkeä evankeliumin
totuus. Jeesus on Israelin Messias. Kuten Kai Kjaer-Hansen totesi: Jos Jeesus ei ole Israelin Messias, ei Hän myöskään ole kansakuntien Kristus.
Miten tahansa siunaamisen määrittelemmekään ei sitä silti voi mielestäni rajata
”vain” Kristuksen viemiseen juutalaisille. Tällainen on asian
perusteetonta pelkistämistä äärimmilleen. En lisäksi löydä Raamatusta
tarvetta tällaiselle ”joko-tai” ajattelulle. Ei Israelin muun
siunaamisen tarvitse (eikä pidä) olla pois Kristuksen viemisestä
juutalaisille.
En myöskään näe perusteltuna sitä ajatusta, että
vanhasta testamentista löytyvät kehotukset siunata Israelia tai
juutalaiselle annetut lupaukset olisivat tulleet hengellisesti
merkityksettömiksi vain koska uudessa testamentissa niitä ei
eksplisiittisesti toisteta ja koska Jeesus on tullut. Niitä ei Uudessa
testamentissa myöskään ole eksplisiittisesti kumottu tai hylätty.
Sen sijaan sanotaan, että Jeesus tuli ”v a h v i s t a m a a n isille annetut lupaukset osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan”
(Room 15:6). Ja vaikka juutalaiset, jotka torjuvat evankeliumin ja
Paavalin mukaan ovat, ihan samoin kuin evankeliumin torjuvat pakanatkin,
evankeliumin kannalta ”Jumalan vihollisia” (eivät siis ole pelastettuja
ilman uskoa Jeesukseen) sanotaan heistä jotain mitä ei voida sanoa
pakanoista edes heidän epäuskossaan: ”…valinnan perusteella he [juutalaiset] ovat Jumalalle rakkaita, isien tähden. Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua.” (Room. 11:28-29). Tämä on paljon sanottu.
Juutalaisilla on uudenkin
testamentin mukaan isien tähden erityinen Jumalan valintaan ja
rakkauteen perustuva kansallinen, joskaan ei automaattisesti pelastava
(soteriologinen) suhde Jumalaan. Tämä erottaa epäuskoisenakin
juutalaiset kaikista muista epäuskoisista kansoista ja se ilmenee muun
ohella Hänen maailmanhallinnassaan juutalaisia kohtaan. Esimerkiksi
siinä, että juutalaiset ovat säilyttäneet hajaannuksessakin ollesaan
kansallisen identiteettinsä ja Jumalan uskollisuuden tähden saaneet
palata historialliseen kotimaahansa, jossa heillä jälleen kerran on oma
valtio. Puhumattakaan siitä, että juutalaisten joukossa on pieni mutta
elinvoimainen Jeesukseen uskovien juutalaisten muodostama ”tosi Israel”.
Vaikka evankeliumin julistaminen tulee kuulua
Israelin siunaamiseen on minun siis mahdotonta Raamatun valossa
ajatella, että kaikki olisi pelkistettävissä sillä tavoin ”vain”
Kristuksen viemiseen juutalaisille, että Raamatun Israelin siunaamiseen
muutoin kehottavat tekstit olisivat käyneet merkityksettömiksi. Vaikka
juutalaisetkaan eivät Raamatun mukaan pelastu ilman Jeesusta ei tästä
voida johtaa sitä, että ei-uskovan juutalaisen kansan tai Israelin
nykyvaltion siunaaminen ja sille hyvän tekeminen olisi tarpeetonta.
Israelin, kansan ja valtionkin, siunaaminen
ja sen hyväksi toimiminen totuudessa on edelleen perusteltua niiden
kehotusten pohjalta, joita Raamatusta monessa kohdin luemme. Tämä ei
tarkoita kaiken Israelin politiikan automaattista hyväksymistä. Tosin
sehän kaiketi riippuu harjoitetusta politiikasta. Aivan samoin kun voin
siunata Suomessa toteutettavaa hyvää politiikkaa voin siunata hyvää
politiikkaa Israelissa. Tämän pelkkä sanominen ei tietenkään vielä
ratkaise kysymystä siitä mikä sitten on sitä siunattavaa ”hyvää”
politiikkaa. Mutta ei politiikan siunaamisessa automaattisesti ole
mitään pahaakaan sen enempää Israelin kuin Suomenkaan kohdalla.
Kaiken Israeliin kohdistuvan asiallisenkin mielenkiinnon ja intoutumisen keskellä on tärkeää
korostaa, niin kuin Eero Junkkaala alustuksessaan Lähetyskirkossa, että
mikään sinänsä arvokas ja Jumalan mielen mukainen Israelin hyvään
pyrkivä siunaaminen ja harrastuneisuus ei juutalaisten kohdalla saa
korvata Jeesusta, eikä viedä hänelle kuuluvaa paikkaa. Se vasta, etten
sanoisi, kauheaa ”korvausteologiaa” olisi! On ennen kaikkea hyvää ja
oikein rakastaa Israelia kertomalla juutalaisillekin evankeliumia
Jeesuksesta. Kristitty ei saa unohtaa rukoilla myöskään
arabikristittyjen veljien ja sisarien puolesta. Juutalaisten
rakastaminen ei saa tapahtua palestiinalaisia vihaamalla.
Manu Ryösö totesi Kotimaa24 Junkkaala-uutisoinnin kommenttipuheenvuoroissa varsin osuvasti. ”Pelastuksen
osallisuus on kaiken siunauksen lähtökohta, peruskivi ja maali. Tätä
kristitty rukoilee yhtä lailla israelilaisille kuin muillekin
kansoille." Sen sijaan siunauksen pelkistäminen ainoastaan
pelastuskysymykseen olisi Ryösön mukaan vakava erehdys. Hän osuu
mielestäni naulankantaan todetessaan:
”Me siunaamme
avioliitot, kotimme, ruokamme jne. Emme kuitenkaan ajattele, että
avioliitolta puuttuisi erityinen asema, vaikka puolisot eivät olisi
uskossa. Luomisen perusteella avioliitto on pyhä ja oikea riippumatta
puolisoiden vakaumuksista. Näin on myös Israelin kansan ja Jumalan
välisen uskollisuusliiton kohdalla. Sitä ei ole peruttu, se ei ole
rauennut tyhjiin, vaan kuuluu Jumalan järjestykseen. Israelin valtion
jälleenrakentuminen on jo nyt hyvä ja siunattava asia. Se viestii
Jumalan historianhallinnasta. Siunaamme paljon hyvää kuten esim.
ruokamme, vaikka ruoka ei tule uskoon. Israelin valtiota sopii jo nyt
siunata.”
Tähän ei oikeastaan ole lisäämistä.
Totuudessa tapahtuva Israelin siunaaminen on
edelleenkin hyvää, oikein, tarpeellista, raamatullista ja Jumalan
mielen mukaista. Kuten Seurakuntalainen.fi sivusto eilisestä JUSTin
seminaarista kertoessaan, ja sekin Eero Junkkaalaa lainaten, otsikoi: "Eero Junkkaala: 'Israel tarvitsee siunausta - kuten Suomikin'"!
4 kommenttia:
Kiitos tästä! Israelia tulee tosiaan siunata ja evankelioida, molemmille löytyy perusteet Raamatussa.
Kiitos tästä! Israelia tulee tosiaan siunata ja evankelioida, molemmille löytyy perusteet Raamatussa.
Ehkä Pasi tiedätkin, emerituspaavi Benedictus esittää "Jeesuksen viimeiset päivät" -kirjassaan, että juutalaiset ovat Jumalan käsissä niin, ettei kirkon tehtävä ole julistaa heille, vaan että lopussa (muistaakseni) "koko Israel pelastuu". En nyt sitten sano tuohon itse mitään.
Israelin Jumala on yksi, ei kolminaisuus tai ihminen.
Kristinusko on Tooraa vastaan. Toivon että Suomen kristityt ymmärtäisivät että uskontomme on syyttäjä ja valhe.
Kansat ovat ne, joiden silmillä on peite ja jotka tulevaisuudessa kuuntelevat Israelia, koska siellä on Herran valtaistuin.
En tiedä julkaistaanko kommenttiani, mutta haluan vilpittömästi vain että joku kuulisi.
Siunausta ja hyvää kesää!
Lähetä kommentti