Minulla oli yöpöydällä luettavana Heikki Koskenniemen Veren ja Tulen Läpi – Vanhan Kirkon Marttyyrien Todistus
(Perussanoma, 2005). Koskenniemi on kääntänyt 22 vanhaa
marttyyrikertomusta kristinuskon varhaisilta vuosisadoilta, jolloin
keisarilliset vainot toistuvasti runtelivat Kristuksen seurakuntaa.
Lueskelin niistä maata mennessäni. Yhden luvun joka ilta juuri ennen
silmien sulkemista.
Nukahdin mietteisiini. Monesti pyöri
mielessä miten ihmeessä (se juuri lienee oikea sana) olisin itse
kestänyt noissa koetuksissa. Kenties Jumala tiesi, että en olisi
kestänyt ja siksi armossaan antoi minun syntyä vuonna 1966 Kekkosen ajan
Suomeen. Se kuuluisa ”lottovoitto”. Riippuu tietysti mihin vertaa.
Noina iltoina vertailukohta oli keisariajan Rooman kristittyjen vainot.
Voisi kuvitella,
että mieleni olisi täyttänyt kauhukuvat Kristuksen veritodistajia
kohdanneista kärsimyksistä. Heidän kidutuksistaan kerrotaan paikoin
seikkaperäisesti. Toisin kuitenkin kävi. Ilta toisensa jälkeen huomasin
miettiväni Kristuksen valtasuuruutta.
Aivan erityisesti minuun teki vaikutuksen eräissä marttyyrioissa toistuvat päätesanat. Pari esimerkkiä.
KEISARI DECIUKSEN AIKANA (249-251 jKr.) veritodistuksensa antoi kristitty mies nimeltä Maksimos.
Hänen kuolemastaan kertova marttyyrio on säilynyt meille, vaikka
miehestä ei muuta tiedetä. Hän oli tavallinen kansanmies. Marttyyrio
päättyy tällaiseen kuvaukseen:
"Sitten prokonsuli ratkaisi
häntä koskevan asian ja antoi seuraavan päätöksen: 'Koska Maksimos ei
suostu noudattamaan pyhiä lakeja eikä uhraamaan suurelle
Artemis-jumalattarelle, jumalallinen lempeys on määrännyt, että hänet
kivitetään pelon herättämiseksi muissa kristityissä.' Niin sitten
Perkeleen palvelijat ottivat haltuunsa Kristuksen taistelijan, joka
kiitti Jumalaa ja Isää Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa kautta, joka
oli katsonut hänet arvolliseksi voimainkoetuksessa saamaan voiton
Perkeleestä. Hänet vietiin muurien ulkopuolelle ja kivitettynä hän
heitti henkensä."
Näin Maksimos, kristitty, kohtasi loppunsa. Mutta kertomus ei pääty tähän, vaan tällaiseen ”jälkikirjoitukseen”:
"Jumalan
palvelija Maksimos sai kärsiä Aasian provinssissa toukokuun 14. päivänä
Deciuksen ollessa keisarina ja Optimuksen maaherrana, mutta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen hallitessa kuninkaana. Hänelle kunnia ja kirkkaus iankaikkisesta iankaikkiseen!"
Ja näin päättyy Sirmiumin piispa Eirenaioksen marttyyrikuvaus noin vuodelta 304 jKr.:
”Jumalan
palvelija, pyhä Eirenaios, Sirmiumin kaupungin piispa, kärsi
martttyyrikuoleman huhtikuun kuudentena päivänä Diokletianuksen ollessa
keisarina, Probuksen tehdessä maaherran virkaa, mutta Herramme Jeesuksen
Kristuksen hallitessa. Hänen on kunnia ja kirkkaus iankaikkisesta
iankaikkiseen. Aamen.”
Keisari Diocletianuksen vainoissa
saivat surmansa kolme kristittyä sisarusta maalis-huhtikuussa noin
vuonna 303 jKr. Heistä viimeisen loppu kuvataan näin:
”Kun
maaherra oli lausunut julki tämän ratkaisunsa, ottivat sotamiehet
Eireeneen ja veivät hänet korkealle paikalle, missä hänen sisarensa jo
aiemmin olivat kärsineet todistajan kuoleman. He virittivät palamaan
suuren rovion ja käskivät Eireeneen omin avuin nousta sille. Pyhä
Eireenee syöksähti roviolle laulaen ja ylistäen Jumalaa. Näin hän heitti
henkensä. Tämä tapahtui Diokletianus Augustuksen yhdeksäntenä ja
Maksimianus Augustuksen kahdeksantena konsulinvuotena, huhtikuun
ensimmäisenä päivänä. Kuninkaana hallitsi iankaikkisesti meidän Herramme
Jeesus Kristus. Hänelle ynnä Isälle kirkkaus ja kunnia yhdessä Pyhän
Hengen kanssa iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen”.
Näitten
marttyyrioiden jälkisanoissa loistaa toivorikas luottamus Kristuksen
hallintavaltaan kaiken keskellä. Hän on iankaikkinen Kuningas tapahtui
hänen todistajilleen mitä tahansa.
Vaikka tämän maailman
hallitsijat uhkaavat Kristuksen todistajia väkivallalla ja kuolemalla ei
heillä ole mitään valtaa, ellei sitä olisi annettu heihin ylhäältä,
kuten Jeesus sanoi Pilatukselle.
TALVITAKKINI POVITASKUSSA olen kantanut vuosia erästä, pastori Richard Wurmbrandtin perustaman Voice of the Martyrs –järjestön uutiskirjeestä repäisemääni sivua (kts. kuva blogin alussa). Se on jo rypistynyt ja nuhruinen. Mutta en ole tohtinut heittää sitä pois.
Tuolla sivulla kerrotaan protestanttisesta lähetyssaarnaajasta nimeltä Robert Thomas.
Hän oli saanut Jumalan kutsun lähteä viemään evankeliumia
Pohjois-Koreaan. Hän valmistautui tehtäväänsä vuosien ajan.
Inhimillisesti ajatellen hänen lähetyssaarnaajan ”uransa” meni kuitenkin
täysin hukkaan.
Vuonna 1865 Thomas saapui Korean rannikolle
ensimmäisen kerran. Hän ajatteli opettelevansa paikallisten ihmisten
kielen ja tavat. Hänen oli pian kuitenkin palattava Kiinaan, jossa hänen
vaimonsa kuoli seuraavana vuonna.
Vuonna 1866 Robert Thomas matkusti General Sherman
–nimisellä amerikkalaisella merivoimien aluksella kohti Pyongyangia,
nykyisen Pohjois-Korean pääkaupunkia, mukanaan 500 kiinankielistä
Raamattua. Elokuussa alus purjehti pitkin Taedong jokea ja Thomas
heitteli laivasta joenrannella seisoville ihmisille traktaatteja laivan
kulkiessa eteenpäin.
Aluksen matka pysähtyi lopulta
hiekkasärkkään. Korealaiset sotilaat, jotka luulivat ulkomaisten tulevan
pahoissa aikeissa, asettivat ansan ja sytyttivät aluksen tuleen. He
surmasivat jokaisen rannalle pyrkineen.
Robert Thomas aavisti
kuolemansa lähestyvän ja ojensi yhden punakantisista Raamatuista ja
sanoi lähestyvälle sotilaalle koreankielellä: ”Jeesus, Jeesus!”.
Hyökkäävä sotilas löi Thomasin pään poikki ja heitti sen jokeen.
Yhden lähetysmatkan surullinen loppu?
Vuonna
1891 eräs vierailija huomasi pohjoiskorealaisen asuntolan vierashuoneen
seinän olevan tapetoidun raamatunlehdillä. Ne näyttivät olevan
punakantisesta kiinalaisesta Raamatusta.
Asuntolan isäntä oli herra Park. Hän oli ollut sotilas. Itse asiassa hän oli se
sotilas, joka oli lyönyt Robert Thomasin pään poikki. Hän oli kuitenkin
kokenut, että Thomas oli hyvä mies ja poimi päättömän ruumiin käsistä
maahan pudonneen Raamatun, luki sen ja antoi myöhemmin elämänsä
Jeesukselle Kristukselle!
Park halusi säilyttää Raamatun
kirjoitukset ja päätti liimata ne yhden huoneensa seinälle. ”Monet ovat
tulleet eri puolilta Koreaa lukeakseen minun seinääni”, Park totesi.
Voice of the Martyrs
–järjestön uutiskirje jatkaa ja kertoo, että alueella, jossa Robert
Thomas, ensimmäinen lähetyssaarnaaja Pohjois-Koreaan, kohtasi
marttyyrikuoleman, kokoontuu nykyään lähes 100 pohjoiskorealaista
perhettä salaa ylistämään Kristusta.
TUONELAN PORTIT EIVÄT VOITA Kristuksen seurakuntaa. Eivät silloin, eivätkä nyt. Marttyyrien veri on seurakunnan siemen. Vieläkin.
Reinhard Bonnke sanoi erään työtoverinsa muistotilaisuudessa: ”He voivat surmata sanansaattajan, mutta sanoma on ikuinen!”
Kristityt
ovat tänäkin päivänä vainottuina uskonsa tähden eri puolilla maailmaa.
Tuhannet ja taas tuhannet joutuvat meidänkin aikanamme antamaan
veritodistuksen uskostaan. Ja tämä kaikki tapahtuu vuonna 2012, Kim Jong-Unin ollessa Pohjois-Korean yksinvaltias, kruunuprinssi Abdullahin hallitsessa Saudi-Arabiaa, Mahmoud Ahmadinejadin toimiessa Iranin ja Omar al-Bashirin Pohjois-Sudanin presidenttinä, Mohammad Morsin johtaessa Egyptiä, Bassar al-Assadin hallitessa Syyriaa.
Mutta Kuninkaana hallitsee iankaikkisesti meidän Herramme Jeesus Kristus. Hänelle ynnä Isälle kirkkaus ja kunnia yhdessä Pyhän Hengen kanssa iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen
---------
-------
Isänpäivänä rukoillaan maailmanlaajuisesti
vainotun seurakunnan puolesta. Tule rukoilemaan vainotun seurakunnan
puolesta ensi sunnuntaina, 11.11. klo 18 Helsingin Kristuskirkkoon,
Apollonkatu 5. Tilaisuudessa puhuu ihmisoikeusasiantuntija, rovasti
Johan Candelin. Vainotun seurakunnan edustajan puheenvuoro kuullaan
myös. Korealainen lauluryhmä laulaa. Kaikki yhdessä rukoilevat. Jos et
voi tulla, rukoile siellä missä olet. Tilaisuuden otsikko on ”Isä on
vapaa!” – viitaten iranilaiseen pastori Nadarkhaniin, joka vältti
hirttotuomion ja pääsi vapauteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti