maanantai 28. heinäkuuta 2008

Homopareilla ei ole oikeutta kirkon siunaukseen

Espoolaispappi pitää kiinni homoparien oikeudesta siunaukseen” otsikoi Helsingin Sanomat 25.7. perjantaina.

Yhteys-liikkeen aktiivi, rovasti Liisa Tuovinen, siunasi hiljattain samaa sukupuolta olevien rekisteröidyn parisuhteen. Tämä ei ollut ensimmäinen tapaus evankelis-luterilaisessa kirkossa, mutta poikkeuksellinen, koska ensimmäistä kertaa siunaaminen tapahtui seurakunnan tiloissa. Paikkana oli Espoon seurakuntayhtymän leirikeskus Hvittorpissa.

Tuovinen oli ollut yhteydessä Espoon piispaan, Mikko Heikkaan, koska piti sitä korrektina tapana toimia. Hesarin jutusta saa sellaisen vaikutelman, että Tuovinen ilmoitti seurakunnan tiloissa tapahtuneesta siunaamisesta jälkikäteen. ”Mieleeni juolahti, että lähetän Mikko Heikalle tiedon, että olen hänen alueellaan tehnyt tällaisen jutun,” Tuovinen sanoo.

Mitä ”korrektiuteen” tulee, niin eikö Tuovisen mieleen ”juolahtanut” kysyä asiaa piispalta etukäteen? Hän ei varmasti ole ollut tietämätön siitä miten vähintäänkin kiistanalaisesta toimituksesta on kysymys, ja varsinkin kun se toimitetaan seurakunnan tiloissa. Tuoviselta ei myöskään ole voinut mennä ohitse se tosiasia, että juuri Espoon piispa on homoparien asemaa pohtivan piispainkokouksen toimikunnan puheenjohtaja.

Kirkolla ei ole päätöstä homoparien siunaamisesta suuntaan taikka toiseen. Siksi ei myöskään kaavaa sellaista varten. Jos olen kirkollista päätöksentekoa oikein ymmärtänyt, niin kaiketi kirkon kanta näissä olosuhteissa on virallisesti kielteinen niin kauan kuin asiasta piispainkokouksen toimikunnan ehdotuksesta tehdään – Jumala varjelkoon – myönteinen päätös ja aletaan valmistella siunauskaavaa, kuten Ruotsin kirkossa. Ei siis voida vedota siihen, että kirkolla ei asiasta ole kantaa. Sillä on edelleen sama kanta, joka kirkolla on ollut jo ainakin 500 vuotta, jos lähtökohdaksi otetaan luterilainen uskonpuhdistus. Kanta on ollut sama ainakin 2000 vuotta, jos lähtökohdaksi otetaan kristillisen kirkon synty yleensä. Nimittäin kielteinen. Parhaillaan pohditaan olisiko tuota kantaa tarkistettava. Siihen saakka Tuovisen, ja muiden homoparien siunauksia suorittaneiden revisionistipappien toiminta on vastoin niin suomen evankelis-luterilaisen, kuin historiallisen kristillisen kirkon kantaa. Mistä ”korrektiudesta” Tuovinen siis oikein puhuu käyttäessään kirkon tiloja piispan tietämättä vastoin kirkon kantaa, ja vasta jälkeenpäin ilmoittaessaan, että on tehnyt ”tällaisen jutun”?

"Ihmisillä, jotka haluavat liittää rekisteröidyn parisuhteen juhlaansa uskonnollisen osion, täytyy olla siihen oikeus,” Tuovinen toteaa Helsingin Sanomissa. Mitä Tuovinen mahtaa tarkoittaa puhuessaan ”oikeudesta.” Miten niin ”täytyy olla”? Homopareilla on juridinen oikeus parisuhteen rekisteröimiseen. Siitä ei automaattisesti voida johtaa oikeutta hengelliseen siunaamiseen. Kirkkohan ei asiassa päätöstänsä ole vielä tehnyt, joten mitään kirkollista oikeutta ei ole olemassa, johon voisi vedota. Kristillinen kirkko on 2000 vuotta antanut uskonnollisen siunauksen ainoastaan a) kahden b) vastakkaista sukupuolta olevan henkilön, jotka c) eivät ole lähisukulaisia, parisuhteille. Tuovisen on siksi mahdotonta väittää, että edes kristillisen tradition perusteella ”täytyy olla” jokin ”oikeus” siunata homopareja kirkossa. Jos uskonnollinen siunaus voidaan antaa piittaamatta kriteeristä "b", pitäisikö myös sellaisten suhteiden, jotka eivät täytä kohtia "a" ja "c" saada liittää "uskonnollinen osio" juhlaansa? Raamattu puolestaan yhtäältä torjuu miesten sekä naisten homoseksuaalisen käyttäytymisen ja parisuhteet johdonmukaisesti syntinä niin vanhan kuin uuden testamentinkin puolella. Lisäksi se poikkeuksetta asettaa heteroseksuaalisen parisuhteen Jumalan tahdon mukaiseksi malliksi avioliitolle. Paavali opettaa, että homoseksuaalisesti elävät eivät peri Jumalan valtakuntaa ja Jeesuskin muistuttaa siitä, että Jumalan tahto on yhden miehen ja yhden naisen muodostama parisuhde. Mitkään hermeneuttiset silmänkääntötemput ja kikkailut eivät muuta tätä Raamatun ilmoitusta. Siksi ei ole mitään Raamatusta nousevaa oikeutta siunata homopareja kirkossa. Jos Tuovinen on rehellinen, hänen on myönnettävä toimineensa Espoossa vastoin oman kirkkonsa sekä Raamatun ja kaksituhatvuotisen kristillisen tradition kantaa.

Raamatun mukaan homoseksuaalinen käyttäytyminen ja eläminen homosuhteessa on syntiä. Tuovisella sen enempää kuin kirkollakaan ei Jumalan edessä ole oikeutta tai valtaa siunata syntiä. Ei minun, eikä toisten. Sillä on oikeus julistaa ”parannusta syntien anteeksisaamiseksi”. Mutta ei siunata syntiä.

Lopuksi, jos Heikka, ja muut piispat, eivät viimeistään nyt jyrähdä kaikella piispallisella arvovallalla, ja tuomitse Tuovisen provokatiivista sooloilua, osoittaa se kuinka kirkko on totaalisesti pudonnut kelkasta ja nostanut kädet pystyyn. Heikka on toistaiseksi vain todennut, että ”jos asiasta tehdään kantelu” se käsitellään. Jos? Eikö piispalta voisi edellyttää tässä tilanteessa suoraselkäisempää hengellistä johtajuutta?

Hiljalleen lähestytään pistettä, vedenjakajaa, jossa yksinkertaisesti on valittava poliittisen korrektiuden ja Kristuksen seuraamisen välillä, halutaanko olla ihmisille mieliksi vai olla Kristuksen palvelijoita. Myötäilijät menettävät pelin.

7 kommenttia:

Pasi Turunen kirjoitti...

28.7.2008 Kirkon tiedotuskeskus

Rekisteröidyn parisuhteen siunaamisesta kaksi kantelua Espoossa


Rovasti Liisa Tuovisen toimittamasta naisparin rekisteröidyn parisuhteen siunaamisesta on tehty kaksi kantelua Espoon tuomiokapituliin.

Porilainen Antti Pekola kantelee Tuovisen menettelystä, koska hän on siunannut samaa sukupuolta olevan parin kantelijan näkemyksen mukaan kirkollisissa tiloissa ja kirkollisin menoin. Pekola vetoaa kirkkolakiin, kirkkojärjestykseen ja kirkon perinteeseen, jotka hänen mukaansa eivät hyväksy samaa sukupuolta olevien siunaamista. Pekola vaatii Tuovisen erottamista papinvirasta.

Toisen kantelun tehneen Mikael Kalliokosken mukaan Liisa Tuovinen on toiminut kirkon linjan vastaisesti. Kalliokoski pyytää tuomiokapitulia tutkimaan asian ja määräämään Tuoviselle rangaistuksen.

Espoon tuomiokapituli päättää asian valmistelusta istunnossaan 19. elokuuta. (KT 28.7.2008)

Mikko N. kirjoitti...

Pekolan valituksessa on huomionarvoista se, että kirkko joutuu sen perusteella ottamaan ensimmäistä kertaa kantaa kirkkotilojen käyttöön tällaista tarkoitusta varten.

Aiemmat "siunaamiset" ovat tapahtuneet pappien omalla ajalla ja esim. ravintoloissa, kodeissa ja puutarhoissa.

Marja-Liisa kirjoitti...

Minua hirvittää ajatus, että pappina toimivat tekevät tällaista! Liekö ovat oikein perillä siitä mikä rangaistus heitä kohtaa.

Alkaa mietityttää liekö teologinen on oikea paikka papiksi aikoville?

Hyvä jos kantelu on tehty, mutta liekö tuo vaikuttaa...mietinpä vaan.

Anonyymi kirjoitti...

Ilmoittiko Tuovinen tapahtumasta Heikalle siksi, että tapahtunut oli käynyt ilmi: asiasta oli laitettu ilmoitus lehteen ja paikalle oli tilattu YLE:n kuvausryhmä.

Tuo pari oli selvästi julkisuushaluinen, koska laittoi ilmoituksen lehteen ja tilasi YLE:n kuvaamaan tapahtuman televisioon.

Pasi Turunen kirjoitti...

YLE kuvaa kesän aikana Satuhäät sarjaa, johon kuvattavat pariskunnat YLE valitsee hakijoiden joukosta. Joten YLEä ei varsinaisesti oltu "tilattu" paikalle. Toki he ihan tarkoituksella olivat valinneet tänävuonnakin, kuten aiempana, kuvattavien jaksojen joukkoon tämmöisen homopariskunnan. Itse osallistuin ihan kunnon häihin kesäkuussa, jossa Tuomiokirkossa vihittiin työkaverini poika nuorikkonsa kanssa - vahvasti uskossa oleva nuoripari. Heidät oli myös valittu tähän Satuhäät ohjelmaan, joten häät ja kaikki kuvattiin. YLEä kiinnosti tämmöinen konservatiivinen pari, joka muuttaa yhteen vasta häiden jälkeen, koska tahtoo seurata Jumalan tahtoa. Oli mahtavat häät.

Timo Koivisto kirjoitti...

Entä mitä kirjoittaakaan tämän päivän Iltalehti? Ks. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200808078062870_uu.shtml

Tsekkaa samalla http://timokoivisto.blogspot.com/

"Mitäs minä sanoin..."

Timo

Mikko N. kirjoitti...

Olin tietääkseni ensimmäinen, joka laittoi kyseisestä siunaamisesta HS:n vihki-ilmoituksen perusteella mitään keskustelunavausta.

Tämä keskustelunavaukseni

http://www.hs.fi/keskustelu/message.jspa?messageID=2211224

esiintyi "vihki-ilmoituksen" julkaisupäivänä 20.7. kokonaista kolme päivää ennen kuin kirkko alkoi tiedottaa mitenkään, mahdollisesti jopa ennen kuin Tuovinen informoi piispaa.