Kun
 ajattelen kehitystä suomalaisessa hengellisessä kentässä, jossa 
liberaali kulttuurikristillisyys on aggressiivisesti ahdistamassa 
Raamattu-uskollista kristillisyyttä marginaaliin, en voi olla 
ajattelematta Johannes Kastajaa. Mies joka pysyi uskollisena Jumalalta 
saamalleen tehtävälle korottaa Kristusta ei kumarrellut aikansa 
muotouskonnollisen tai poliittisen johdon taholta tulevia paineita. 
Tarvitsemme samaa päättäväisyyttä ja periksi antamatonta uskollisuutta Jumalan kutsulle.
Apostoli Paavali muistuttaa kirjeessään roomalaisille: ”Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan uudistukaa mielenne hengeltä tutkiaksenne mikä on Jumalan tahto” (Room. 12:1-2).
Tarvitsemme samaa päättäväisyyttä ja periksi antamatonta uskollisuutta Jumalan kutsulle.
Apostoli Paavali muistuttaa kirjeessään roomalaisille: ”Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan uudistukaa mielenne hengeltä tutkiaksenne mikä on Jumalan tahto” (Room. 12:1-2).
Kristittyjen
 tulee kyetä uudistumaan muuttuvan ajan myötä, mutta ei mukautumaan ajan
 vaatimuksiin. Muuttuvat ajat asettavat aivan omat haasteensa Jumalan 
tahdossa pysymiselle ja tuohon haasteeseen voi vastata vain jos kykenee 
uudistumaan.
Liberaali
 kulttuurikristillisyys ei kuitenkaan tyydy vain uudistumaan voidakseen 
paremmin palvella Jumalan tahtoa, vaan se pyrkii mukautumaan. Näin se ei
 myöskään tarjoa maailmalle mitään vaihtoehtoa, vaan pyrkii tulemaan 
osaksi tätä maailmaa: ”He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niin 
kuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä” (1 Joh. 4:5).
Johannes
 Kastajan peräänantamattomuus ei ollut jääräpäisyyttä, jossa 
itsetarkoituksena oli seistä ”oikeiden asioiden” puolesta yleensä. 
Johanneksella oli missio, kutsumus, tehtävä. Hän ”valmisti Herralle 
tietä” ja osoitti kansalle tien Kristuksen luo: ”Katso, Jumalan Karitsa,
 joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1:29).
Johannes
 oli tietoinen kutsustaan, mutta myös siihen liittyvästä 
marssijärjestyksestä: ”Hänen tulee kasvaa, minun vähetä!”. Johannekselle
 Kristus oli tärkeämpi kuin hän itse ja kaiken tuli tehdä tilaa 
Jeesukselle, myös hänen itsensä.
Olen
 viime viikkoina pariin otteeseen saarnannut Johannes Kastajan elämästä.
 Hänen kuolemansa muistetaan hyvin. Minua on silti erityisesti kiehtonut
 hänen syntymänsä, josta kerrotaan Luukkaan evankeliumin ensimmäisessä 
luvussa. Näen tuossa kertomuksessa avaimen siihen, kuinka Suomen 
hengellinen suunta alkaa muuttua.
Johannes
 Kastajan syntymä on kertomus yhdestä perheestä, jonka kaikki jäsenet 
saivat täyttyä Pyhällä Hengellä. Johannes itse täytettiin Hengellä jo 
äitinsä kohdussa (1:15). Elisabet, Johanneksen äiti, täytettiin Pyhällä 
Hengellä kun Jeesuksen äiti tuli häntä tapaamaan (1:41). Sakarias, 
Johanneksen isä, täytettiin Pyhällä Hengellä ja hän alkoi profetoimaan 
Johanneksen tehtävästä (1:67). Isä, äiti ja lapsi, koko perhe sai 
täyttyä Jumalan Hengellä.
Kristittyjen
 Suomessa ei ole syytä masentua eikä painaa päätä pensaaseen. Nyt on 
uudistuttava Jumalan tahtoon ja kaivettava esiin syvältä sydämestä se 
miksi Kristuksen seurakunta on olemassa: Osoittaaksemme kohti Kristusta!
 Tähän seurakunnan Herra antaa voimaa täyttämällä Hengellään isät, äidit
 ja lapset, jolloin nousee Herralle pyhitetty sukupolvi viemään 
Kristuksen kaikkialle yhteiskuntaan ja maailmaan.
Johannes
 Kastajan vaikutuksesta oman sukupolvensa keskellä kertoo välähdys, joka
 sijoittuu hänen kuolemansa jälkeiseen aikaan. Jeesus piipahti ”Jordanin
 tuolla puolen” paikassa, jossa Johanneksella oli tapana kutsua kansaa 
parannukseen ja kastaa heitä. Tässä evankeliumin viimeisessä, 
postuumissa viittauksessa Johannes Kastajaan kerrotaan: ”Ja monet 
tulivat Hänen tykönsä ja sanoivat: ’Johannes ei tehnyt yhtäkään 
tunnustekoa; mutta kaikki, mitä Johannes sanoi tästä, on totta’. Ja 
monet siellä uskoivat häneen.” (Joh. 10:41-42).
Johannes
 toimitti uskollisesti Jumalalta saamansa tehtävän oman sukupolvensa 
keskellä ja puhui sitä mikä on ”totta” Jeesuksesta. Ja vielä hänen 
kuolemansakin jälkeen monet tulivat Jeesuksen luo ja uskoivat Häneen! 
Suomalaisina
 kristittyinä meiltä kysytään vain uskollisuutta Jumalan antamalle 
kutsulle. Ei sitä kuinka suosittua on olla kristitty uskova tai kuinka 
suuret tai pienet kansanjoukot rientävät kokouksiimme. Tärkeintä on 
täynnä Pyhää Henkeä puhua uskollisesti totuutta Jeesuksesta oman 
sukupolvemme keskellä niin, että se muistetaan vielä kauan meidän 
jälkeemme: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!”.  

1 kommentti:
Tärkeintä on rakkaus. Evankeliuminkin uudistava armo kumpuaa Jumalan rakkaudesta. Rakastakaa toisianne, käski meidän mestarimme. Hänessä ei ole liberaalia eikä konservatiivia, on vain Kristus ja häneen uskossa turvaavat.
Ollaan maan suolana: hoivataan heikkoja ja annetaan janoiselle juotavaa. Joka juo Kristuksen armolähteestä, hän ei enää koskaan janoa!
Siunausta Pasille ja kaikille muillekin! Nyt hynttyyt yhteen liberaalit ja konservatiivit, ei poiketa vasemmalle eikä oikealle! Julistakaa Hyvän Paimenen ristinsanomaa kaikelle kansalle ja rakastakaa toisianne! Ennenkaikkea varokaa farisealaisuutta - niitä jotka ovat "raamattu-uskollisia" mutta eivät uskonkiihkossaan auta heikompaa ja ahdistelevat "huonompia" uskovaisia.
Hyvää kesää! :)
Lähetä kommentti