”Joskus 
on tärkeämpää jakaa kondomeja kuin Jeesusta”. Näin räväkästi aloitti 
Oulun seurakunnan tiedottaja Rebekka Naatus kolumninsa Kotimaa –lehdessä
 taannoin (4.1.2013). Ja sai aikaan toivomaansa keskustelua. Kenties 
enemmänkin kuin oli toivonut. Naatuksen mielestä perinteinen 
evankelioiva lähetystyö pitäisi kokonaan lopettaa ja korvata se 
diakoniatyöllä. Itse asiassa evankelioiva lähetystyö on Naatuksen mukaan
 syntiä.  
Keskustelu on 
käynyt vilkkaana kirkollisessa mediassa. 
Naatuksen kolumnin hyvä puoli 
oli siinä, että se on pakottanut ihmiset ulos koloistaan ottamaan kantaa
 evankeliumin julistamisen tärkeyteen. 
Laitan nyt oman 
lusikkani tähän soppaan. Mutta eri kattilaan. En ota kantaa kirkon 
sisäiseen keskusteluun lähetysvarojen oikeasta allokoimisesta. 
Mutta jotain 
ajatuksia lähetystyöstä Naatuksen nuhde on herättänyt. Lähetystyö ei ole
 vain luterilaisen kirkon sisäinen, vaan koko kristikunnan asia. 
Olisiko minun hävettävä sitä, että julistamme lähetyskentillä ihmisille sanomaa Jeesuksesta? 
Olisiko koettava huonoa omaatuntoa ja häpeää siksi, että kristittyinä teemme perinteistä lähetystyötä ja julistamme Jeesusta? 
Vaikea välttyä tältä johtopäätökseltä Naatuksen kolumnin äärellä, koska hän nuhtelee tällaisesta ”synnistä”. 
Kuitenkin. 
”Sillä minä 
en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itse kullekin 
uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös 
kreikkalaisille” (Room. 1:16)
”Mutta enkeli
 sanoi heille: ’Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren
 ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt
 Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.’” (Luuk. 
2:10-11)
Kuinka 
harkitsematonta onkaan leimata ”synniksi”, jonkinlaiseksi kartettavaksi 
pahaksi, sen evankeliumin levittäminen, joka Jumalan oman sanan mukaan 
on ”Jumalan voima” pelastukseksi? 
Olivatko Jumalan enkelit väärässä
 julistaessaan taivaasta, että Jeesuksen syntymä on suuri iloinen asia? 
Unohtuiko heiltä mainita, että tämän kertominen maailman ääriin muille 
on itse asiassa syntiä? 
Evankeliumin 
julistamisen ja Jeesuksen nimeen tapahtuvan hyväntekemisen, 
diakoniatyön, vastakkainasettelu on keinotekoista. Nämä kulkevat 
käsikädessä. 
Nykylähetystyössä osataan olla huomaavaisia, eikä ajallisen avun vastaanottamista koskaan ehdollisteta evankeliumin vastaanottamiseen. Ainakaan Patmos Lähetysäsätiön työssä. 
Esimerkiksi 
Kairon jätteidenkerääjä yhteiskunnan keskelle rakennettu patmossairaala 
on suomalaisten kristittyjen varoilla rakennettu todistus Jeesuksen 
rakkaudesta, joka palvelee  kaikkia alueen köyhiä, niin 
paikallisia kristittyjä kuin muslimeitakin. Ihmisiltä ei kysytä heidän 
suhdettaan Jeesukseen ennen kuin heitä autetaan. Jos tämä auttamistyö 
avaa muslimien sydämet myös kuulemaan evankeliumia emme häpeä kertoa 
heille heitä rakastavasta Vapahtajasta.
Onneksi ei tarvitse,
 mutta jos kuitenkin olisi pakko valita vain toinen, niin valitsen 
evankeliumin julistamisen. Diakoniatyö ei pelasta ihmistä iankaikkiselta
 kadotukselta. Diakoniatyö ei ole Jumalan voima ihmisen pelastukseksi. 
Sosiaalinen evankeliumi ei ole voima ihmisten pelastukseksi. 
Tehtyään ihmeen 
viidellä leivällä ja kahdella kalalla, ruokittuaan ihmisten ajalliset 
tarpeet, Herra Jeesus itse muistutti asioiden tärkeysjärjestyksestä: ”…
 ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan 
sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi. Älkää 
hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan 
iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava: sillä 
häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut” (Joh. 6:26-27). 
Jeesus itse käski mennä kaikkeen maailmaan ja julistaa evankeliumia Hänestä (Matt. 28:18-20; Mark. 16:15-16). 
Kuten sanottu, Jeesuksesta julistamista ja hädänalaisten auttamistyötä on aivan turhaa laittaa vastakkain. 
Mutta suorastaan 
jumalatonta on mollata evankeliumin julistamista ja esittää, että se 
olisi tyystin korvattava, tai edes korvattavissa, diakoniatyöllä! 
Muistakaamme, että Kiinassa
 on kenties maailman nopeimmin kasvava maanalainen kotikirkkoliike, 
johon joidenkin optimististen arvioiden mukaan kuuluu peräti 100 
miljoonaa kristittyä. Se on kasvanut ilman massiivista diakoniatyön 
perustamista. Se on kasvanut, koska uskovat julistavat Jeesusta ja 
kokevat evankeliumia seuraavan ihmeet ja tunnusteot. 
Sen sijaan 
läntisessä maailmassa, Euroopassa, jossa perinteisen evankeliumin 
julistuksen korvaamista ”sosiaalisella evankeliumilla” kaikkein 
äänekkäimmin vaaditaan, kirkot tyhjentyvät, niiden jäsenmäärät hupenevat
 ja kristinuskon merkitys ihmisten elämässä ohenee. 
On oikein muistuttaa
 hienotunteisuudesta. On varmasti niitä, jotka ovat joskus sortuneet 
ihmisten ”ahdisteluun” evankeliumilla. On yritetty tyrkyttää Jeesusta, 
vaikka Jumalan aika henkilön elämässä ei ole kypsä ja hän ei ole ollut 
valmis kuulemaan. Tämä on enemmän kenties ollut leimallista 
henkilökohtaiselle todistamiselle kuin varsinaisesti lähetystyölle. 
Asiaa ei 
kuitenkaan korjata lopettamalla evankeliumin julistaminen tykkänään ja 
vain tekemällä auttamistyötä. Asia korjataan käyttäytymällä kussakin 
tilanteessa oikein, hienotunteisesti ja asiaankuuluvalla tavalla ja 
huomioimaan ihmiset ihmisinä, Jumalalle rakkaina, eikä vain 
käännytystyön kohteina.  
”Tuleehan ystävän olla laupias nääntyvälle, vaikka tämä olisikin hyljännyt Kaikkivaltiaan pelon”, sanotaan Jobin kirjassa (Job. 6:14).  
Evankeliumin 
julistaminen on kuitenkin luovuttamaton osa kristillistä lähetystyötä 
yleensä. 
Se missä tilanteessa on soveliasta julistaa evankeliumia, vai 
onko ensin autettava ajallisesti, riippuu tilanteesta. Mutta lähetystyön
 typistäminen yleisluontoiseksi auttamistyöksi olisi virhe ja vastoin 
Jeesuksen opetusta. 
Viime kädessä evankeliumin julistaminen riippuu siitä kuka Jeesus on.  
Uskonnonfilosofi John Hick on todennut: ”Jos Jeesus oli lihaksi tullut Jumala, silloin kristinusko on ainoa uskonto, jonka Jumala itse on perustanut”. 
Hick oivalsi mistä on kyse. Hän oivalsi niin hyvin, että pyrki itse erityisesti taistelemaan inkarnaatio-oppia vastaan. 
Lieneekö niin, 
että Jeesuksesta julistavan lähetystyön lakkauttamista vaativien äänien 
takana on hiljalleen hämärtynyt käsitys siitä kuka Jeesus oikeasti on? 
”Alussa oli 
Sana, Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala … Ja Sana tuli lihaksi 
ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, sen 
kaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli 
täynnä armoa ja totuutta.” (Joh. 1:1, 18)
Jos Jeesus 
todella on meidän kaikkien pelastukseksi lihaan tullut Jumala tämän 
ilosanoman kertominen kaikille on tietysti suurin mahdollinen 
velvollisuus, ilo ja etuoikeus. Samoin Hänen antamansa käsky nimenomaan 
evankeliuimin julistamisesta maan ääriin on Jumalan itsensä antama 
käsky, jota ei kenenkään tarvitse hävetä. 
Jokainen tekee 
virheitä. Myös lähetystyössä. Mutta suurin virhe olisi olla tekemättä 
mitään. 
Ja sitä suurempi virhe olisi olla tottelematon Jumalan käskylle 
ja lakata julistamasta Jeesusta maailman ääriin.
On siis tärkeämpää julistaa Jeesusta kuin jakaa kondomeja. Jeesus itse käski viedä kaikkeen maailmaan ensimmäistä. Jäkimmäisestä hän ei puhunut mitään.

4 kommenttia:
Loistava kirjoitus, kiitos.
Tiedän, että kirkostamme löytyy myös raamatullista ja elävää uskoa, mutta siitä huolimatta alan olla niin väsynyt...siis kirkkoon. Tähän jatkuvaan käsittämättömien lausuntojen kirjoon.
Kiitos selkeästä kommentista! Olen sataprosenttisesti samaa mieltä.
Naatuksen ehdotus on rinnastettavissa palo- ja pelastuslaitokselle annettavaan tulipalojen sammutuskieltoon...
t.Juniper
Hieno kirjoitus! Siunausta sinulle!
Maailma on kypsynyt Jumalan käsiin ja hänen sanansa perusteella asia tullan käsittelemään ,kuitenkin ilo on vielä tänään julistaa ristin naulittua Jeesusta joka on maailman ainoa pelastus ja voittaja meidän ihmisten puolesta ja nyt jos koskaan on kultainen aika nälkäsille lähimmäisile ssada elämä ja janoon elävää vettä ja Pyhän Hengen lahja on luvattu meille kaikille jotka janoavat tätä lahjaa,kiitos ja siunausta keijo
Lähetä kommentti