Kun
ajattelen kehitystä suomalaisessa hengellisessä kentässä, jossa
liberaali kulttuurikristillisyys on aggressiivisesti ahdistamassa
Raamattu-uskollista kristillisyyttä marginaaliin, en voi olla
ajattelematta Johannes Kastajaa. Mies joka pysyi uskollisena Jumalalta
saamalleen tehtävälle korottaa Kristusta ei kumarrellut aikansa
muotouskonnollisen tai poliittisen johdon taholta tulevia paineita.
Tarvitsemme samaa päättäväisyyttä ja periksi antamatonta uskollisuutta Jumalan kutsulle.
Apostoli Paavali muistuttaa kirjeessään roomalaisille: ”Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan uudistukaa mielenne hengeltä tutkiaksenne mikä on Jumalan tahto” (Room. 12:1-2).
Tarvitsemme samaa päättäväisyyttä ja periksi antamatonta uskollisuutta Jumalan kutsulle.
Apostoli Paavali muistuttaa kirjeessään roomalaisille: ”Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan uudistukaa mielenne hengeltä tutkiaksenne mikä on Jumalan tahto” (Room. 12:1-2).
Kristittyjen
tulee kyetä uudistumaan muuttuvan ajan myötä, mutta ei mukautumaan ajan
vaatimuksiin. Muuttuvat ajat asettavat aivan omat haasteensa Jumalan
tahdossa pysymiselle ja tuohon haasteeseen voi vastata vain jos kykenee
uudistumaan.
Liberaali
kulttuurikristillisyys ei kuitenkaan tyydy vain uudistumaan voidakseen
paremmin palvella Jumalan tahtoa, vaan se pyrkii mukautumaan. Näin se ei
myöskään tarjoa maailmalle mitään vaihtoehtoa, vaan pyrkii tulemaan
osaksi tätä maailmaa: ”He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niin
kuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä” (1 Joh. 4:5).
Johannes
Kastajan peräänantamattomuus ei ollut jääräpäisyyttä, jossa
itsetarkoituksena oli seistä ”oikeiden asioiden” puolesta yleensä.
Johanneksella oli missio, kutsumus, tehtävä. Hän ”valmisti Herralle
tietä” ja osoitti kansalle tien Kristuksen luo: ”Katso, Jumalan Karitsa,
joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1:29).
Johannes
oli tietoinen kutsustaan, mutta myös siihen liittyvästä
marssijärjestyksestä: ”Hänen tulee kasvaa, minun vähetä!”. Johannekselle
Kristus oli tärkeämpi kuin hän itse ja kaiken tuli tehdä tilaa
Jeesukselle, myös hänen itsensä.
Olen
viime viikkoina pariin otteeseen saarnannut Johannes Kastajan elämästä.
Hänen kuolemansa muistetaan hyvin. Minua on silti erityisesti kiehtonut
hänen syntymänsä, josta kerrotaan Luukkaan evankeliumin ensimmäisessä
luvussa. Näen tuossa kertomuksessa avaimen siihen, kuinka Suomen
hengellinen suunta alkaa muuttua.
Johannes
Kastajan syntymä on kertomus yhdestä perheestä, jonka kaikki jäsenet
saivat täyttyä Pyhällä Hengellä. Johannes itse täytettiin Hengellä jo
äitinsä kohdussa (1:15). Elisabet, Johanneksen äiti, täytettiin Pyhällä
Hengellä kun Jeesuksen äiti tuli häntä tapaamaan (1:41). Sakarias,
Johanneksen isä, täytettiin Pyhällä Hengellä ja hän alkoi profetoimaan
Johanneksen tehtävästä (1:67). Isä, äiti ja lapsi, koko perhe sai
täyttyä Jumalan Hengellä.
Kristittyjen
Suomessa ei ole syytä masentua eikä painaa päätä pensaaseen. Nyt on
uudistuttava Jumalan tahtoon ja kaivettava esiin syvältä sydämestä se
miksi Kristuksen seurakunta on olemassa: Osoittaaksemme kohti Kristusta!
Tähän seurakunnan Herra antaa voimaa täyttämällä Hengellään isät, äidit
ja lapset, jolloin nousee Herralle pyhitetty sukupolvi viemään
Kristuksen kaikkialle yhteiskuntaan ja maailmaan.
Johannes
Kastajan vaikutuksesta oman sukupolvensa keskellä kertoo välähdys, joka
sijoittuu hänen kuolemansa jälkeiseen aikaan. Jeesus piipahti ”Jordanin
tuolla puolen” paikassa, jossa Johanneksella oli tapana kutsua kansaa
parannukseen ja kastaa heitä. Tässä evankeliumin viimeisessä,
postuumissa viittauksessa Johannes Kastajaan kerrotaan: ”Ja monet
tulivat Hänen tykönsä ja sanoivat: ’Johannes ei tehnyt yhtäkään
tunnustekoa; mutta kaikki, mitä Johannes sanoi tästä, on totta’. Ja
monet siellä uskoivat häneen.” (Joh. 10:41-42).
Johannes
toimitti uskollisesti Jumalalta saamansa tehtävän oman sukupolvensa
keskellä ja puhui sitä mikä on ”totta” Jeesuksesta. Ja vielä hänen
kuolemansakin jälkeen monet tulivat Jeesuksen luo ja uskoivat Häneen!
Suomalaisina
kristittyinä meiltä kysytään vain uskollisuutta Jumalan antamalle
kutsulle. Ei sitä kuinka suosittua on olla kristitty uskova tai kuinka
suuret tai pienet kansanjoukot rientävät kokouksiimme. Tärkeintä on
täynnä Pyhää Henkeä puhua uskollisesti totuutta Jeesuksesta oman
sukupolvemme keskellä niin, että se muistetaan vielä kauan meidän
jälkeemme: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!”.
Tärkeintä on rakkaus. Evankeliuminkin uudistava armo kumpuaa Jumalan rakkaudesta. Rakastakaa toisianne, käski meidän mestarimme. Hänessä ei ole liberaalia eikä konservatiivia, on vain Kristus ja häneen uskossa turvaavat.
VastaaPoistaOllaan maan suolana: hoivataan heikkoja ja annetaan janoiselle juotavaa. Joka juo Kristuksen armolähteestä, hän ei enää koskaan janoa!
Siunausta Pasille ja kaikille muillekin! Nyt hynttyyt yhteen liberaalit ja konservatiivit, ei poiketa vasemmalle eikä oikealle! Julistakaa Hyvän Paimenen ristinsanomaa kaikelle kansalle ja rakastakaa toisianne! Ennenkaikkea varokaa farisealaisuutta - niitä jotka ovat "raamattu-uskollisia" mutta eivät uskonkiihkossaan auta heikompaa ja ahdistelevat "huonompia" uskovaisia.
Hyvää kesää! :)