Erehtyivätkö
opetuslapset vain luulemaan Jeesuksen kuolleen? Tuliko hän kenties tajuihinsa
haudan viileydessä ja astuttuaan ulos opetuslapset hänet nähdessään luulivat
hänen heränneen kuolleista? Selittäisikö tämä tapahtumakulku sen, miten
varhaiskristillinen usko Jeesuksen kuolleista nousemiseen syntyi?
Tohtori Mike Liconan mielestä teoria "näennäis-" tai ”valekuolemasta” ei kestä historiallista tarkastelua ja se onkin yksimielisesti hylätty tutkijoiden parissa.
Tohtori Mike Liconan mielestä teoria "näennäis-" tai ”valekuolemasta” ei kestä historiallista tarkastelua ja se onkin yksimielisesti hylätty tutkijoiden parissa.
Ylösnousemuksen vastaväitteitä käsittelevässä lyhytvideosarjassa
Licona torjuu väitteeseen Jeesuksen ”valekuolemasta”.
Ensiksi, tiedämme varsin tarkkaan miten ristiinnaulitsemiset
tapahtuivat. Ristiinnaulitsemista on tutkittu lääketieteellisesti.
Mahdollisuus selvitä roomalaisesta ristiinnaulitsemisesta hengissä on häviävän
pieni. Koko antiikin ajan kirjallisuudessa tunnetaan ainoastaan yksi tapaus,
jossa henkilö on selvinnyt ristiinnaulitsemisesta hengissä.
Licona viittaa historioitsija Josefuksen kertomukseen tämän
kolmesta ystävästä, jotka naulittiin ristille. Josefus sai suhteillaan aikaan
sen, että sotilaiden komentajana toiminut Tiitus (josta myöhemmin tuli keisari)
antoi määräyksen ottaa ristiinnaulitut elävänä alas ristiltä ja tarjota heille
parhaan lääkärinhoidon mitä Roomalla oli tarjota. Parhaista yrityksistä
huolimatta kaksi heistä kuoli.
”Jos Jeesus olisikin otettu elävänä ristiltä, hänen
mahdollisuutensa selvitä hengissä olivat hyvin pienet,” Licona tiivistää.
Toiseksi, valekuolema –teorian kannalta ratkaisevin ongelma on
kuitenkin se, ettei ole mitään lähteitä, jotka antaisivat viitteitä siitä, että
Jeesus olisi otettu ristiltä elävänä ja saanut minkäänlaista lääkärinhoitoa,
saatikka parasta roomalaista sellaista. Niinpä valekuolema
–teorian tueksi ei siis ole mitään konkreettisia todisteita.
”Vaikka Jeesus olisikin selvinnyt ristiltä hengissä, miten
hän olisi saanut opetuslapset vakuuttuneeksi siitä, että hänet on herätetty
kuolleista uuteen kuolemattomaan ja katoamattomaan elämään?” Licona lopuksi
kysyy. He olisivat kyllä uskoneet, että hän on elossa, mutta ei, että hän oli
ylösnoussut kuolleista.
Muun muassa näistä syistä johtuen ajatusta Jeesuksen
näennäisestä ”kuolemasta” ylösnousemususkon synnyttäjän ei pidetä uskottavana
kenenkään varteenotettavan tutkijan taholta.
Se että Jeesus todella kuoli roomalaisella ristillä on yksi varmimpia historiallisia tosiasioita Jeesuksesta.
Omana loppuhuomautuksena: Jos Jeesus olisikin ankaran ruoskimisen ja raakalaismaisen ristillenaulitsemisen jälkeen jotenkin selvinnyt vielä ulos henkilöauton painoisella kivellä suljetusta haudasta roomalaisten vartijoiden huomaamatta, kristillinen pääsiäistervehdys ei olisi "Jeesus on noussut ylös kuolleista!" vaan "Jeesus! Tämä mies tarvitsee ambulanssin!"
Ylösnousemuksen vastaväitteitä käsittelevässä
lyhytvideosarjassa Licona käsittelee seuraavaksi (osa 7) mahdollisuutta, että
ajatus Jeesuksen kuolleista nousemisesta olisi vain myöhemmin kehitetty
legenda.
---------------------
Liconan lyhytvideosarjan aiemmat osat tällä blogilla:
---------------------
Liconan lyhytvideosarjan aiemmat osat tällä blogilla:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Lähetä kommentteja, kysymyksiä tai muuten vaan terveisiä.