Aamulehdessä on kuluvalla viikolla käyty rapsakkaa debattia yliopistomiesten kesken teologian opetuksen asemasta tiedeyliopistoissa.
Itä-Suomen yliopiston terveyssosiologian professori Markku Myllykangas ja kliinisen fysiologian emeritus professori Esko Länsimies syyttävät erittäin kirpein sanakääntein teologista tiedekuntaa taikauskon levittämisestä, rationaalisen ajattelun rappiosta, tieteen häpäisystä ja taantumuksesta. Teologian opetus ei kuulu heidän mukaansa yhteiskunnan ylläpitämiin tiedeyliopistoihin.
Myllykankaan ja Länsimiehen syytöksiin ovat Aamulehdessä jo vastanneet sekä professorit Ismo Dunderberg ja Risto Saarinen teologisesta tiedekunnasta että professori Tapio Puoilmatka. Hänetkin oikein nimeltä mainittiin Myllykankaan ja Länsimäen jutussa. Keskusteluun voi ja kannastaa tutustu oheisista linkeistä, jos ei muuten niin huvin vuoksi. Jotain näistä aina voi oppiakin.
• Papit ulos yliopistosta! (Myllykangas, Länsimies)
• Uskontoja pitää tutkia (Dunderberg, Saarinen)
• Teologia on osa tiedettä! (Puolimatka)
En tässä lähde omalta puoleltani analysoimaan Myllykankaan ja Länsimiehen tekstiä lähemmin. Myllykankaan haastattelun voi kuulla huomisen lauantain (26.11.) Ristitulta lähetyksessä klo 20 ja myöhemmin sen voi kuunnella Ristitulta –ohjelman nettiarkistosta alkuviikosta.
Myllykankaan ja Länsimiehen ajattelu tuntuu kuitenkin juuttuneen piinkovan empirismin ja loogisen positivismin uraan, josta on jo aikaa sitten tieteenfilosofiassa luovuttu liian kapeana tiedon määritelmänä. Mutta aina löytyy erämaan linnakkeen viimeisiä sankareita, niitä, jotka vielä seisovat vartiopaikallaan viidakon sydämessä, koska heidän korviinsa ei ole kantautunut uutinen siitä, että sota on loppu, se on hävitty.
Kaikkein ehkä poskettomin heitto Myllykankaan ja Länsimäen tekstissä on Kari Enqvistiltä lainattu ajatus: Usko on viruksen aiheuttama oireyhtymä. Se on eräänlainen mielen tauti. Ja vakava sellainen, miljardit ihmiset tartuttanut pandemia. Kirjoittajat ehdottavat, että samoin kuin vaarallisen skitsofrenian hoidossa, myös uskonnollisuuden kohdalla voisi kenties olla paikallaan tahdonvastainen pakkolääkitys!
Ei voi kuin nauraa. Toisaalta eihän tästä ole kovinkaan pitkää aikaa kun tuossa itänaapurissa, entisessä Neuvostoliitossa, taistelevan tieteellisen ateismin nimissä Enqvistin hengessä uskonnollisuutta yritettiin torjua lääkkein. Uskovaisia passitettiin ”uudelleenkoulutettaviksi” ja ihan kirjaimellisesti lääkehoitoon sairaaloihin. Parantunut ihminen oli silloin, kun hän muiden terveiden tavoin "tiesi" jälleen, että kommunismi ja materialistinen dialektiikka ovat totta. Tältä osin Myllykankaan ja Länsimäen teksti on yhtä raikas ja tuore kuin avaisi vuosikausia kaapissa lojuneen hernekeittopurkin.
Taitaa taustalla olla hiukan kateuttakin. Itä-Suomen yliopiston teologian osasto oli näet ainoa, joka säästyi irtisanomisilta. Mahtoiko olla Jumalan sormi. Kiitos Herralle!
Teologia ei ole luonnontiedettä. Itse ajattelen sitä lähinnä tieteenä siinä mielessä että se on kristillisen mytologian tutkimusta ja määrittelyä.
VastaaPoistaKaija
Teologia on tiedekunnassa ihmistutkielmaa Kristuksesta ja Jumalasta ilman ristin voimaa ja viisautta.
VastaaPoista1Kor.1:18 "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."
ketä Jumala sanoo hulluksi? Psalmi 14:1 jakeessa lukee : Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa".. Ja ketä Jumala sanoo viisaaksi? Sekin kerrotaan raamatussa sanalasku 11:30 : viisas voittaa sieluja.... Jos herätyshistoriaa lukee nii sen perusteella viisaimpiin kuuluvaksi voisi pitää charles finneytä joka voitti elämäntyönsä aikana 100.000 ihmistä Kristukselle..noille arvostelijoille tekisi hyvää tutustua charles finneyn elämänkertoihin ja hänen itsensä kirjoittamiin kirjoihin. Niitä kirjoja kirjoittanut ja niitä hedelmiä aikaansaanut ihminen ei voi olla hullu..
VastaaPoistaTeologia saattoi säästyä siksikin, että siellä opettajien määrä kokonaisuudessaan ja oppilasta kohden on ko. yliopiston pienimpiä, kun terveystieteissä se on suurimpia.
VastaaPoistaKari Enqvistin lainaus oli järkyttävä. Se osoittaa professoreiden ahdasmielisyyttä ja sitä, että he hyväksyvä huonon hypoteesin ilman todisteita vaikka kappaletta aijemmin vaativat emppiiristä näyttöä muiden esittämille hypoteeseille.
Kalle
Teologinen tutkimus, kun se tutkii historiaa ja uskonnon vakutusta maailmassa on kyllä ihan yliopistoihin kuuluvaa tiedettä.
VastaaPoistaEri asia on sitten kuuluuko pappiskoulutus yliopistoille, vai kuuluisiko kirkon tehdä sitä omissa seminaareissaan...
Hieman aiheen sivusta, mutta kuitenkin: miksei ristitulta voi ladata podcasteina?
VastaaPoistaOma iTunes ei ainakaan saa jaksoja ladattua.
Anonyymi,
VastaaPoistaI can feel your pain :(
Mutta kaikki Ristitulta lähetykset löytyvät mp3 tiedostoina täältä: http://www.patmos.fi/fi/?id=36&topic=5
Meillä on käynnissä radiosivujen ja arkistojen uudistaminen ja toivottavasti siinä saadaan myös podcastit kulkemaan.
Yliopisto ei kouluta pappeja, vaan teologeja. Teologian koulutusohjelmia on neljä. Yhden ja kahden aineenopettajalinjat, yleisen teologian linja ja kirkollisen pätevyyden takaava linja. Ev.lut kirkko vaatii TM:n koulutuksen pappisvirkaan, mutta pappeus edellyttää kirkon kutsua ja papiksi vihkiytymistä.
VastaaPoistaKalle
Tämänhän (siis tuon Aamulehden kirjoituksen)voisi sanoa olevan yhdensortin vainoa meitä kristittyjä kohtaan...mitenkähän olisi jos joku sanoisi saman laisia mielipiteitä muiden uskontojen (siis vaikka hindujen tai muslimien)edustajista. Johan sitä vihapuheiden takia äkkiä joutuisi edesvastuuseen. Sitäpaitsi kyllä Jumala kestää myös tieteellisen tarkastelun, ei Hän ole niin herkkähipiäinen. Tiede ja tutkimus yksinään sinänsä ei ole Jumalan vastaista laisinkaan. Kaikenkaikkiaan ällistyttävän tyhmiä lausuntoja tuon tason ja koulutuksen saaneet henkilöt suustaan päästävät.
VastaaPoistaKalle:
VastaaPoistaYliopisto ei kouluta pappeja, vaan teologeja.
Kerrankin olen samaa mieltä Kallen kanssa.
Raamattu muistaakseni puhuu uskosta myös siihen tyyliin että siltä tieltä eivät voi hullutkaan eksyä. Joten Raamatun kielikuvissa "hullu" tuskin tarkoittaa pelkästään ei-uskovaa.
Jes 35:8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy-eivät hullutkaan.
Matt 5:22
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Ja se joka sanoo ei-uskovia hulluiksi on ansainnut Helvetin tulen..
Kaija
Raamattu:
VastaaPoistaSananlaskut
26:4 Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin.
26:5 Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi.
????
Vastapuolta hulluksi haukkumallahan tämä asai ratkeea....
VastaaPoistaPuolin ja toisin....
Tuli kyllä taas paljon melua tyhjästä. Asenteet on ainakin kohdallaan näillä herroilla. Noh, minkäs teet. Kaikilta puolilta löytyy niitä (meitä?), jotka kritisoivat ja marmattavat tietämättä asioista. Tänne kannattaa muuten tutustua: http://ujjf.blogit.fi/dogmaattinen-naturalismi/
VastaaPoistalinkissä on aiheeseen liittyvää tekstiä.
Ja tuohon sananlaskujen "ristiriitaan" löytyy ratkaisu täältä: http://raapustus.net/?id=113#r047
Vili Raunion linkin selitys Sananlaskujen dilemmaan:
VastaaPoistaTämä ristiriita on ilmeisen selkeästi selitettävissä. Jos yksin sen seikan, että kyseessä on kaksi peräkkäistä jaetta, tulisi olla selvä merkki siitä, ettei niiden välillä voi olla todellista ristiriitaa. Sananlaskun jaepari muodostaa dilemman, jonka ajatus on seuraava:
Tyhmyyteen ei ole parannuskeinoa. Jos vastaat pölvästille, voit saada itsesikin näyttämään tyhmältä. Mutta jos et vastaa, hän luulee olevansa voittamattoman viisas. Tilanteesta, henkilöstä ja asiasta riippuu, kumpi kannattaa valita.
Hmm..tuli vain mieleen että Raamattu kehottaa anomaan viisautta Jumalalta. Joten onko sitä parannuskeinoa vai ei?
Eikö tässä ole taas uusi ristiriita?
Muuten nuo jakeet todistavat ettei Jumala halua parantaa tyhmiä. Ja Raamattu tarkoittaa usein "tyhmillä" myös ei-uskovia. Miten siis on?
Kaija
Tuon sanalaskun voisi suomentaa nettiaikana esim. näin:
VastaaPoistaJos vastaat tyhmälle hänen tavallaan, päädyt älyttömiin keskusteluihin ja saat kenties itsekin hullun maineen.
Jos et vastaa tyhmälle, hän luulee kysymyksensä olevan niin hyvän, ettei kukaan osaa siihen vastata, ja pitää itseään viisaana. Joten tyhmälle pitäisi kai kuitenkin jotain vastata.
Tuon sananlaskukokonaisuuden lyhin tuntemani suomennos on "älä ruoki trollia".
Tuon sananlaskukokonaisuuden lyhin tuntemani suomennos on "älä ruoki trollia".
VastaaPoistaSamaa mieltä.
Kaija
Lääkityksen tarpeessa!
VastaaPoistaKun katsoo tilastoa maailman uskontojen ja ateistien määrän suhteen ,niin voi kysyä:
Mistä noita Kari en Vitsin lääkkeitä saa?
Ongelmallisinta Enqvistin lainauksessa on, että jos jotkin ajatukset (perususkomukset) ovat viruksen aiheuttamia, niin millä perusteella kaikki muutkin ajatukset (perususkomukset) eivät ole saman viruksen aiheuttamia?
VastaaPoistaEsimerkiksi usko Jumalaan on perususkomus, mutta samoin ovat myös esim. usko havainnon ja logiikan luotettavuuteen. Jälkimmäisiin seikkoihin uskovat pitäisi myös lääkitä! Vai olisiko kenties syytä todeta, että profrssorit Myllykangas ja Länsimies samoin kuin Enqvist aiemmin tekivät älyllisesti nolon ja aloittelijamaisen mokan.